dag 2 in Kribi

3 mei 2013 - Kumbo, Kameroen

Na een zeer slechte nacht ( veel te warm en de elektriciteit was uitgevallen waardoor het nog warmer werd) stonden we rond een 6 tal uur op. Laura, Elisabeth, Lise en Tinne gingen weer eens gaan lopen. Hanne ging zich klaar maken in hun huisje en ik ging de eitjes koken. Niet veel later komt Elisabeth terug ze hebben gedaan met lopen de andere meisjes gaan nog zwemmen maar Elisabeth wilt douchen. We komen tot de conclusie dat we geen brood meer hebben. Aangezien we in een Franstalig gedeelte van Kameroen zitten hadden ze mij gevraagd of ik wou gaan kijken en vragen of we hier ergens brood konden kopen. Tegen dat ik het brood gevonden had was ik nat in het zweet. Maar met dank aan de kuisman van het hotel hebben we wel brood gevonden ( hij heeft mij 2 plaatsen waar we het konden kopen aangeduid) en konden we lekker ontbijten. Blijkbaar hebben ze hier alleen stokbrood. Het is er aan te zien dat de fransen hier veel op vakantie komen en dat Kameroen een kolonie van hen was. Na ons ontbijt maken we ons klaar voor ons eerste uitstap in Kribi. We zijn naar de watervallen van Lobe gegaan. Het is geen grote watervallen maar het was wel heel mooi om te zien. Om daar te geraken moesten we een bike nemen. Het duurde even voor dat we genoeg bikes vonden. Uiteindelijk vertrokken we met 2 bikes met elk 3 blanken op en dan nog de bestuurder. Eens aangekomen aan de controle post merken we alle 6 dat we onze pasporten niet mee hadden. Helemaal vergeten deze zitten goed veilig in de kluis. Hanne en ik keren met de bike snel terug om de papieren te gaan halen en de anderen wachten op ons bij de wachters van de controle post ( een of andere militairen). We gaan snel de papieren halen en komen terug eens terug is er een 3de bike. We rijden dus met 3 bikes verder naar de watervallen. Eens daar aangekomen hadden we afgesproken dat we per persoon 500 frank gingen betalen. Hanne en ik gingen iets meer betalen voor onze bike omdat deze terug is moeten rijden. We gaven hem elk 200 frank meer zoals we anders betalen om naar de stad te gaan. Niet goed genoeg hij wilt dat we elk 500 meer betalen. We waren nog niet eens halverwege de weg toen we moesten terug keren dus dat vonden we al niets. Dan deed de bike van Laura en Elisabeth plots vervelend. Wij hadden hem 2000 frank gegeven en moesten 1000 terug krijgen. Dit wou hij niet geven omdat hij 10 minuten heeft moeten wachten om door te rijden. We hebben ons zeer kwaad gemaakt. De andere meisjes herkende mij niet de franse furie in mij kwam naar boven. Hij heeft dan plots 500 frank aan onze bike gegeven en dan zijn ze weg gereden. Conclusie we zijn 1000 frank kwijt onze dag begint al niet zo goed. Eens daar genoten we van de prachtige kleine watervallen. We hebben daar ook heel mooie souvenirs gekocht. Daar waren kleine kraampjes van kunstenaren die echt wel prachtige dingen hadden gemaakt.  We waren heel lang aan het twijfelen of we een bootritje gingen maken want de bootjes zijn precies uitgeholde boomstammen en we moesten een stukje op de zee varen. We hadden namelijk allemaal schrik dat we zouden kantelen en met onze fototoestellen in het water zouden vallen. We besloten om in 2 groepen van 3 te gaan. Wie dan zijn fototoestel niet wou meenemen kon deze achterlaten bij de groep die aan wal bleef. Ook de souvenirs en dergelijke bleven op het droge. Ik zelf besloot het risico wel te nemen en nam mijn fototoestel mee. Voor niets stress gehad je wiebelt wel mee maar geen moment schrik gehad dat het bootje ging kantelen. De verhalen dat je hier hoort over het feit dat de bootjes kantelen hebben wij niet ervaren gelukkig maar. We hebben ook al met 1 van de personen daar afgesproken om maandag naar pongo songo te gaan. Dit is een eiland vol met aapjes. Via deze man kunnen we goedkopen naar daar gaan. Dat is dan ook weer geregeld maandag om 9 uur wacht hij ons op met een auto om naar de aapjes te gaan kijken. Nadien keerden we terug richting hotel. Het was 12 uur tegen dat we terug waren perfecte timing eten en dan gaan zwemmen. Vandaag is het wat meer bewolkt in de namiddag en ook minder warm of we beginnen te wennen aan de temperaturen. We zwommen maar even en genoten van de enkele zonnestralen. Elisabeth, Lise, Hanne en ik genoten ook van de jacuzzi op sommige plekken was de stroom wel iets te hard en konden we het niet zo lang volhouden maar toch genoten we er van.  Door het feit dat mijn neus al goed verbrand is door mijn bril liep ik dus rond met een witte neus ( onder de zonnecrème) hij doet echt pijn en ik kan hem onmogelijk afschermen van de rest. Na ons plonsje gingen de meisjes naar binnen filmpje kijken of serietje kijken. Ik maakte nog even gebruik van onze fitnes zaal. Even lekker zweten en afzien. Dat deed nog eens deugd ik denk dat ik terug wat meer ga sporten als ik terug ben. Nadien keek ik ook nog naar een filmpje en rusten we wat uit. Het is echt niet zo warm buiten. Begrijp me niet verkeerd het is nog helemaal niet koud maar het is bewolkt en toch wel wat wind. We hebben niet meteen nood aan een 2de plonsje dit doen we wel later op de avond. Nadien namen we nog een doucheke en aten we een lekkere maaltijd. We keken nog een filmpje of serie of 2 en kropen nadien in ons bedje het is minder warm vandaag dus misschien slapen we nog wel goed. Tot morgen.