vaarwel Kameroen

9 mei 2013 - Kumbo, Kameroen

Vandaag stond de wekker ingesteld op 5.45 uur. Klein probleempje de dees was al wakker om 5 uur. De zenuwen om naar huis te gaan heeft ervoor gezorgd dat we allemaal niet zo geweldig goed hebben geslapen. We zijn wel allemaal blijven liggen tot kwart voor. Dan begon onze douche marathon. We moesten met 4 vrij snel douche nog naar de bakker gaan om iets te gaan halen voor als we in Addis Abeba moeten wachten of als we vroeger honger hebben en natuurlijk nog ontbijten. Onze chauffeur kwam ons ophalen om 8.30 uur. Wat we in Douala hebben opgemerkt is dat de afrikanen altijd op tijd zijn zelf te vroeg; de chauffeurs waren 10 minuten vroeger aangekomen. We vulde 1 wagen vol met onze bagage en kropen met ons 6 in de andere auto. Voila onze laatste rit in Kameroen gaat van start richting luchthaven. Eens aangekomen in de luchthaven maak ik mij kwaad op een paar gasten die onze koffers willen dragen. Dit doen ze zodat je ze kan betalen nadien. Ik vertrouw ze voor geen haar. Zelf de bewoners willen niet dat hun koffers gedragen worden door hen.  Door het feit dat we veel te vroeg in de luchthaven zijn kunnen we onze valiezen nog niet inchecken. Nog even wachten dan maar. Terwijl dat we wachten komen er mannen voorbij die vragen of ze onze koffers mogen inpakken in plastiek. Sommigen van ons wensen dit te laten doen. De andere letten op de rest van de bagage. Niet veel later wordt er afgeroepen dat we onze bagage mogen inchecken. We gaan meteen naar daar en laten onze koffers wegen en inchecken. Iemand van de luchthaven helpt ons ook om onze papieren in te vullen om het land uit te geraken. We hebben nu genoeg tijd om op ons gemakje naar de gate te gaan. We passeren de douane de politie en de controle of dat we wapens of dergelijke mee hebben. Goed aangekomen aan de gate beslissen we nog snel naar een paar vrienden te bellen om te zeggen dat we bijna gaan vertrekken. Vlak voor dat we op het vliegtuig mogen stappen wordt onze bagage nog helemaal onderzocht. Nadien stappen we op het vliegtuig richting Addis Abeba met een tussen stop in Equatoriaal Guinee. We waren amper opgestegen dat we al begonnen te landen voor onze eerste tussenstop. Daar hebben we ongeveer een uur stil gestaan. Er stapten mensen uit en stapten nieuwen op. Niet veel later stijgen we terug op richting Addis Abeba. Na een vlucht van een 6 tal uur komen we daar aan. Het is daar al donker en 2 uur later dan in Kameroen. Even wennen dus aan het uurverschil. We gaan iets drinken en kopen water. We moesten hier 3 uur wachten voor dat onze vlieger vertrok. Rond kwart voor 12 stijgt onze vlieger op richting Brussel met een tussenlanding in Parijs. Onze nacht kan beginnen. Aangezien ik heel moe was ben ik snel inslaap gevallen. Ik heb wel maar 1 uurtje geslapen want dan kwamen ze langs met onze warme maaltijd. Na het eten probeerden we nog te slapen maar de rest van de nacht sliepen we niet echt. Het werd eerder een snoes vlucht. De vlucht duurde echt eindeloos. Maar morgen vroeg zijn we terug in België.